Oprettelsesvejledning til selvbetjening med skærmlæser
Start
Log ind på Selvbetjeningssiden således: Du åbner en browser og går ind på den side der passer til det område du ønsker rejse i:siden, alt efter hvilket trafikselskab man ønsker at rejse i:
Nordjyllands Trafikselskab - https://nt.flextrafik.dk/
Midttrafik - https://midttrafik.flextrafik.dk/
Sydtrafik - https://sydtrafik.flextrafik.dk/
Fynbus - https://fynbus.flextrafik.dk/
Movia - https://movia.flextrafik.dk/
Du skal her som ny bruger oprette dig som kunde på websiden. Dette er ikke muligt via Appen.
Browser
Den ny Selvbetjening virker til alle de gængse browsere, her betragtes Chrome, Edge, Firefox som de gængse.
App
Der findes en App version til både IOS og Android.
MitID
For at du kan oprette dig, skal du have MitID. Det gælder både Flexhandicap visiterede og Flextur kunder. Hvis du er fritaget for at benytte MitID – se da under ”MitID fritaget”.
Opret dig som ny kunde
- Åbne hjemmesiden for det trafikselskab du vil rejse inden for, eksempelvis midttrafik.flextrafik.dk
- Klik på ”Opret bruger”, Linket finder du som noget af det første på siden
- Du bliver viderestillet til MitID, hvor du skal logge ind. Det fungerer her på samme måde som normalt med MitID.
- Du bliver herefter sendt tilbage til trafikselskabets side; Indtast kontaktoplysninger og vælg adgangskode, i eksemplet her er siden midttrafik.flextrafik.dk/brugeroprettelse/opret-bruger-information/. Du bliver præsenteret for og skal udfylde følgende informationer:
- Navn – Dette felt udfyldes automatisk fra dit navn fra MitID.
- Mobilnummer – Indtast her dit mobilnummer
- Under dette felt findes en afkrydsningsboks, Jeg ønsker at modtage sms-påmindelse, krydser du af i afkrydsningsboksen, vil du modtage SMS-påmindelser ved hver bestilling af en tur. Du kan krydse af i boksen ved at trykke mellemrumstasten når afkrydsningsboksen er i fokus SMS-påmindelserne sendes 24 timer og 15 min. før din rejse skal udføres.
- Fastnetnummer (valgfri) – Indtast her dit fastnetnummer, hvis du evt. ikke har mobiltelefon eller ønskes kontaktet på din fastnettelefon.
- E-mailadresse – Indtaste her den e-mailadresse du ønsker anvende til information om bestilte ture. OBS: Din e-mailadresse skal være unik og dermed ikke kan bruges på flere brugere.
- Adgangskode – Indtast her en unik adgangskode du selv vælger. OBS: Din adgangskode skal opfylde følgende 5 krav:
Bestå af mindst 8 karakterer
Indeholde mindst 1 stort bogstav
Indeholde mindst 1 lille bogstav
Indeholde mindst 1 tal
Indeholde mindst 1 specialtegn
- Betingelser – herunder præsenteres du for 2 afkrydsningsbokse som skal aktiveres for at oprette dig som kunde endeligt. Privatlivspolitikken og handelsbetingelserne, som begge kan tilgås via link
- Klik afslutningsvis på ”Opret” for at afslutte oprettelsen eller vælg ”Annuller” hvis du ønske at forlade siden uden oprettelse.
- Du modtager nu et aktiveringslink på e-mail i din indbakke. OBS: Tjek dit spamfilter/uønsket post, hvis du ikke modtager en e-mail i din indbakke. Findes mail ikke, kontakt venligst dit trafikselskab for at blive oprettet manuelt.
- I e-mailen finder du et link ”Bekræft ny bruger”, som åbner en browser med tilkendegivelse af, at du er oprettet korrekt.
- Du er nu oprettet som kunde, kan logge ind på siden og er klar til at bestille din første tur.
MitID Fritaget
Hvis kunden ikke har mulighed for at benytte MitID, skal kunden kontakte sin hjem/bopælskommuner og/eller trafikselskaber for at blive oprettet til den opdaterede selvbetjening:
NT: Bopælskommune
Midttrafik: 87 40 83 00 (tast 5) på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00.
Sydtrafik: 76608608 (tast 1) på hverdage mellem 8.00-15.00
Fynbus: 63112255 tryk 1 på alle hverdage kl. 08-15
Movia: 70262727
MitID og unge under 15 år
Kunden kan oprette sig hvis denne er 15 år eller ældre, har MitID og betalingskort.
Er kunden under 15 år kan forældre/værge oprette sig, og bestille for den unge.