På midttrafik.dk kan du se den samlede information om de forskellige kørselstyper. Du kan fx læse om priser, rejseregler og rejsegaranti.
Læs mere om handicapkørsel her
Du kan hente en trin-for-trin vejledning til brugeroprettelse og bestilling af en rejse for flextur her og for handicapkørsel her.
Flextur:
Alle kan oprette sig til flextur, hvis de har et MitID.
Du opretter dig på midttrafik.flextrafik.dk med MitID. Når du har oprettet dig, kan du bestille på både midttrafik.flextrafik.dk og i Flextrafik app’en.
Det er ikke muligt for virksomheder/institutioner at oprette sig som brugere.
Handicapkørsel:
Når du er godkendt til handicapkørsel af din hjemkommune, skal du oprette dig med MitID på midttrafik.flextrafik.dk.
Når du har oprettet dig, kan du bestille på både midttrafik.flextrafik.dk og i Flextrafik app’en.
Det er ikke muligt for virksomheder/institutioner at oprette sig som brugere.
Du modtager linket til at verificere din oprettelse på den mailadresse, som du har indtastet ved oprettelse. Hvis du ikke har modtaget mailen, skal du tjekke dit spamfilter/uønsket post.
Hvis du fortsat ikke kan finde mailen, kan du ringe til Midttrafik på tlf. 87 40 83 00.
Du kan ikke selv ændre din adresse på din bruger.
Er din adresse ikke rigtig, skal du ringe til Midttrafik på tlf. 87 40 83 00.
Flextur:
Standardprisen er 7 kroner pr. kilometer, minimum 38 kr.
Prisen kan komme helt ned på 3 kroner pr. kilometer, minimum 24 kr., hvis turen går til eller fra et knudepunkt. Prisen er 7 kr. pr. kilometer efter 20 km.
Hvis du kører inden for eller til/fra en adresse i en byzone, der ikke er et knudepunkt, er prisen 15 kr. pr. kilometer, minimum 110 kr. Det gælder også, hvis turen går mellem to knudepunkter, der ligger inden for en byzone.
Du finder en oversigt over knudepunkter og byzoner her.
Handicapkørsel:
Du betaler minimum 41 kr. og kan for dette beløb køre op til 10 km. Herefter koster turen yderligere 4 kr. pr. km op til 100 km. Prisen for rejser over 101 km er 13 kr. pr. km, hvis turen udføres af en Flextrafik-bil.
Gæster:
Mod betaling kan du tage venner og familie med. Du kan højst tage to gæster med ud over din eventuelt visiterede ledsager, som er gratis. I alt maks. fire personer inkl. dig selv.
Dine gæster betaler 50 % af din egenbetaling.
Knudepunkter er steder, hvor du kan køre fra/til, til en lavere pris på 3 kr. pr. km, min. 24 kr. Ved rejser over 20 km stiger prisen til 7 kr. pr. km.
Bestilling til knudepunkter:
Du bestiller til knudepunkter ved at aktivere knappen ’Søg uden adressen på fx Bilka, tandlæge, borgerservice el.lign.’.
Når du har aktiveret knappen, skal du indtaste navnet på knudepunktet. Det kan fx være ’Park Allé ved Agnete og Havmanden’ i Aarhus eller ’Gravene’ i Viborg.
Du kan genkende knudepunkter på, at der står ’(Knudepunkt)’ efter navnet.
Når du bestiller en rejse, kan du rette i den, indtil du trykker ”Godkend”. Er rejsen bestilt, finder du oplysninger om den under ’Mine rejser’ og kan ikke ændre i den.
Hvis du ønsker at ændre en bestilt rejse, skal du slette den og bestille en ny.
Hvis du har bestilt en rejse på midttrafik.flextrafik.dk eller i Flextrafik app’en og ringer ind til Midttrafik og får den ændret, vil du ikke kunne se ændringerne under ’Mine rejser’.
Har du lavet en telefonisk bestilling ved Midttrafik, kan du se din rejse under ’Mine rejser’. Her har du mulighed for at afbestille den, men du kan ikke rette eller kopiere rejsen.
Flextur:
Du kan ikke bestille flextur til andre regioner end Region Midtjylland på midttrafik.flextrafik.dk eller i app’en.
Hvis du ønsker at bestille en flextur til en anden region end Region Midtjylland, skal du bestille på tlf. 87 40 83 00 (tast 2). Der er åbent alle dage kl. 8-16.
Vær opmærksom på, at der særlige aftaler om kørsel over regionsgrænsen mod Region Syddanmark.
Hvis du ønsker at bestille en flextur internt i en anden region, skal du oprette dig hos det pågældende trafikselskab. Fx kræver en rejse internt i Region Syddanmark, at du opretter dig som bruger hos Sydtrafik.
Handicapkørsel:
Du kan bestille handicapkørsel til hele Region Midtjylland, Nordjylland og Syddanmark, hvis du rejser hele vejen i Flextrafik-bil.
Interne rejser i Region Nordjylland skal bestilles på tlf. 87 40 83 00.
Hvis din rejse er kombineret med tog eller X bus eller du skal rejse internt i Region Sjælland, skal du ringe til Midttrafik på tlf. 87 40 83 00 på hverdage mellem kl. 9.00 - 12.00. Vær opmærksom på særlige bestillingsfrister.
Flextur:
Tilknyttet betalingskort: Visa/Dankort, MasterCard, Maestro Card, Electron, Vpay og JCB
Handicapkørsel:
Tilknyttet betalingskort: Visa/Dankort, MasterCard, Maestro Card, Electron, Vpay og JCB
Månedsfakturering, hvor du modtager en faktura, hvor alle dine udførte rejser for den seneste måned fremgår. Du har mulighed for at tilmelde dine betalinger til betalingsservice, så betalingen fremover foregår automatisk.
Du kan tilmelde dig månedsfakturering ved at udfylde denne formular
Betaling i bilen med enten Visa, MasterCard eller kontanter.
Når du opretter en ny bruger, eller hvis du får et nyt betalingskort, skal du tilknytte dit betalingskort til din bruger.
Hvis du har fået nyt betalingskort, skal du logge ind og gå ind i menupunktet ’Bruger’. Klik herefter ’Skift betalingskort’ og følg trinene.
Dit betalingskort skal godkendes med MitID.
Flextur:
Du kan godt få to hjælpemidler med på din rejse, men du skal bestille din rejse på tlf. 87 40 83 00.
Det første hjælpemiddel er gratis og for hjælpemiddel nr. to bliver du opkrævet betaling svarende til din egenbetaling.
Handicapkørsel:
Du kan godt få to hjælpemidler med på din rejse, men du kan ikke få to ens hjælpemidler med. Hvis du ønsker at få to ens hjælpemidler med, skal du ringe og bestille din tur på tlf. 87 40 83 00.
De to hjælpemidler er gratis.
Flextur:
Når du bestiller en rejse til at være ’senest fremme’, kan du opleve at være fremme op til 45 min. før det tidspunkt, som du har oplyst. De 45 min. gør det muligt for os at koordinere og planlægge kørsel med andre kunder og samtidig sikre, at du når det, du skal.
Handicapkørsel:
Når du bestiller en rejse til at være ’senest fremme’, kan du opleve at være fremme op til 30 min. før det tidspunkt, som du har oplyst. De 30 min. gør det muligt for os at koordinere og planlægge kørsel med andre kunder og samtidig sikre, at du når det, du skal.
Flextur:
Afbestilling af din flextur skal senest ske en time før rejsens start. Hvis rejsen afmeldes mindre end en time før dens start, vil du i forbindelse med bestilling på betalingskort hæfte for betalingen af rejsen.
Hvis du ikke kan afbestille din rejse online, skal du kontakte driftsvagten på telefon 87 40 83 00 (tast 4). Telefonen er åben fra kl. 6.00 – 1.00.
Handicapkørsel:
Afbestilling af din handicapkørsel skal senest ske en time før rejsens start. Hvis rejsen afmeldes mindre end en time før dens start, vil du i forbindelse med bestilling på betalingskort eller månedsfakturering hæfte for betalingen af rejsen.
Hvis du ikke kan afbestille din rejse online, skal du kontakte driftsvagten på telefon 87 40 83 00 (tast 4). Telefonen er åben fra kl. 6.00 – 1.00.
Nej, det gør de ikke.
Vores system tillader desværre ikke, at du ved en bestilling på midttrafik.flextrafik.dk eller Flextrafik app’en får dine serviceminutter med. Du er derfor nødt til at ringe ind og bestille din tur, hvis du skal være sikker på at få dine serviceminutter.
Du kan ringe og bestille din handicapkørsel på 87 40 83 00 (tast 1) alle ugens 7 dage kl. 8.00 – 16.00.
Scan QR-kode
Det betyder, at når du fremover logger på for eksempel din netbank, borger.dk eller skat.dk på din computer eller tablet, skal du fremover scanne en såkaldt QR-kode på computerskærmen, før du kan godkende din handling. Det skal være med til at sikre, at brugeren der godkender med MitID-app, selv har startet handlingen og dermed minimere risikoen for svindel.
QR-koder minder lidt om stregkoder, men i stedet for striber består den af firkantede mønstre, som kan gemme masser af data. Du kan scanne QR-koden med dit kamera inde fra MitID-appen. Når koden er scannet, føres du videre til MitID-appen, hvor du skal godkende login eller overførsler.
Ændringen gælder kun for appen og ikke, hvis du normalt bruger kodeviser eller kodeoplæser. Du skal derfor anvende MitID, som du gør i dag.
Vælg QR-koder eller engangskoder
QR-koden, der anvendes i den nye løsning, er ikke tilgængelige for helt blinde, men kan anvendes af nogle svagsynede. Hvis din MitID-app er fuldt opdateret, kan du til gengæld vælge, om du fremover vil anvende QR-koder eller engangskoder. Det ændrer du under indstillingspunktet i MitID. Som udgangspunkt er QR-koder valgt, og såfremt du vælger engangskoder, vil du få oplyst, at det er en mindre sikker løsning end QR-koden, men løsningen er derimod tilgængelig. Når du skifter mellem QR-koder og engangskoder, vil der gå en time, før ændringen træder i kraft.
Engangskoder med alternativ
Hvis du er skiftet fra QR-koder til engangskoder og logger på med dit brugernavn, vil du blive præsenteret for en besked om, at du skal åbne MitID-appen og verificere dig selv. Herefter kommer der en 4-cifret kode frem på skærmen, som du kan læse med din skærmlæser eller forstørrelse. Disse fire cifre skal indtastes i MitID-appen. Når du har gjort dette, trykker du på ”næste” knappen, og du mødes af det sædvanlige godkendelsesvindue i appen, som du plejer.
Som JAWS-bruger er den 4-cifrede kode typisk et par linjer over eller under, der hvor JAWS har fokus. Du har god tid til at finde koden og indtaste engangskoden.
Nemmere adgang til MitID-appen
Den anden del af opdateringen betyder, at det bliver nemmere at godkende handlinger på mobiltelefonen. Hvis man i dag vil godkende et køb med MitID, skal man selv finde vej til MitID-appen. Det bliver dog nemmere fremover, da du med opdateringen kan trykke på ”Åbn MitID app” for at komme direkte videre til appen.
Nedenfor finder du vejledninger til synshæmmede og til brug ved skærmoplæser.